Pastatų priežiūra žiemą: sniegas ir ledas gali sukelti paslėptų pažeidimų
Pastatų priežiūra žiemą: sniegas ir ledas gali sukelti paslėptų pažeidimų
„Žiemą svarbūs keli faktoriai – oro sąlygos ir gyventojų veiksmai. Orų sąlygoms galime
pasiruošti, numatyti, koks bus kritulių intensyvumas ir imtis saugumo priemonių. Taip pat
pastebėtina, kad šaltuoju metų laiku padidėja energijos suvartojimas – aktyviau
naudojami tiek elektronikos prietaisai, tiek šilumos agregatai. Tai reiškia, kad reikia
atkreipti dėmesį į jų būklę“, – pažymi Mindaugas Ratkevičius, draudimo bendrovės BTA
Turto ir specialiųjų rizikų žalų reguliavimo skyriaus vadovas.
Pastatų priežiūros ir administravimo bendrovės „House care“ atstovas Vaclovas
Stankevičius sako, kad pastatams vienareikšmiškai labiausiai kenkia temperatūrų
svyravimai ir drėgmė. Todėl pašalus būtina patikrinti lietaus nutekėjimo vamzdžius,
latakus ir įlajas, net jei jos yra šildomos. Ledas gali deformuoti movas ir vamzdžius.
„Temperatūros svyravimai sukelia medžiagų susitraukimą ir plėtimąsi. Tai kenkia, ypač
senesniems pastatams. Dėl medžiagų susitraukimo ir plėtimosi susidaro plyšeliai,
kuriuose kaupiasi drėgmė. Vanduo, patekęs į juos, šąla ir plečiasi. Taip vis didinama žala
pastato konstrukcijai. Kai išjudinama ir supleišėja hidroizoliacija, pažeidžiama terasų
danga, bėgant laikui vanduo prateka net į butus, rūsius ir požeminės stovėjimo aikšteles“,
– pasakoja „House care“ atstovas.
Tokius vidinius pažeidimus, anot jo, dažnai išduoda atšokęs tinkas ar kiti fasado
elementai. Todėl, vos pastebėjus pirmuosius ženklus, reikėtų užtikrinti pastato izoliaciją,
užtaisyti plyšius ir įtrūkimus, kad vanduo ir šaltis negalėtų patekti į konstrukciją.
V. Stankevičius priduria, kad būtina tinkamai prižiūrėti besivartančius mechanizmus –
vartus, langus, duris, stoglangius. Pasibaigus vasaros karščiams, tačiau dar neužklupus
ir šalčiams juos reikėtų apžiūrėti, kad būtų sandarūs ir hermetiški. Kitu atveju tarpuose
susidaranti drėgmė taip pat gali sukelti pažeidimų.
Saugokitės ledo
„Žiemą dėmesingesni turėtų būti ne tik pastatus prižiūrintys ar juos naudojantys asmenys,
bet ir praeiviai bei vairuotojai. Ypač jei yra pratę automobilį statyti šalia pastatų, nes
susidaro nuošliaužos ir varvekliai, kurie gali sužaloti žmones ar sukelti žalą
konstrukcijoms bei aplinkinių turtui“, – priduria pašnekovas.
Jis pabrėžia, kad vairuotojams svarbu būti itin atidiems išvažiuojant ir įvažiuojant į
garažus, nes tose vietose įvyksta nemažai incidentų, apgadinami automobiliai ir stovėjimo
aikštelių vartai.
„Dengtos ar požeminės automobilių stovėjimo aikštelės vidaus ir lauko temperatūra
skiriasi, todėl įvažiavimas dažnai pasidengia ledu. Tad vairuotojams reikia visada vertinti
dangą, padangų būklę, nuolydį ir automobilio judėjimo greitį. Apledėjusios ar net šlapios,
druskos ir sniego mišiniu padengtos plytelės tampa labai pavojingos, tad reikia žiemą
vertinti kiekvieną žingsnį“, – įspėja specialistas.
Pasak jo, geriausia prevencija yra reguliarus pastato būklės tikrinimas, siekiant nustatyti
potencialias problemines vietas, ypač prieš žiemą. Taip pat neužmiršti valyti sniegą nuo
stogo ir kitų laikančių konstrukcijų, taip mažinant jų apkrovas, šalinti ledą nuo lietaus
nuotekų sistemų ir kitų konstrukcijų.
Žiema – gaisrų sezonas
BTA ekspertas M. Ratkevičius atkreipia dėmesį, kad, įmonės duomenimis, bene
daugiausiai žalos žiemą pridaro ne šaltis ir sniegas, bet ugnis.
„Be abejo, kai būna snygis, lūžta stogai, susidaro drėgno sniego nuošliaužos, kurios gali
ne tik įkristi už apykaklės, bet ir rimtai sužaloti žmogų. Atlydžio metu dažnai susidaro
varvekliai, kurie taip pat kelia pavojų žmonėms ir turtui. Tačiau žiemą taip pat apie 20-30
proc. padidėja gaisrų skaičius, lyginant su vasara, nes dalis privačių namų savininkų, vis
dar besišildančių anglimis ar malkomis, nevalo kaminų ir neprižiūri šildymo katilų”, –
reziumuoja Mindaugas Ratkevičius, draudimo bendrovės BTA turto ir specialiųjų rizikų
žalų reguliavimo skyriaus vadovas.
Gaisrai, anot jo pridaro daugiausiai žalos. Todėl, norint apsisaugoti nuo netikėtumų, prieš
šaltąjį sezoną reikėtų išvalyti kaminus ir patikrinti visą šildymo sistemą, įskaitant katilą –
geriausia, kad tai padarytų specialistai. Taip pat būtina apsirūpinti dūmų detektoriais ir
prisiminti, kad negalima palikti neprižiūrimos atviros liepsnos, įskaitant žvakes.
Anot jo, šiais metais didžiausia bendrovės išmokėta suma už žiemiškų orų sukeltą žalą
gyventojų privačiam turtui siekia apie 200 tūkst. Eur. Ekspertas priduria, kad žmonės
paprastai renkasi draudimo išmoką, o ne remonto paslaugą.
Kaista elektros instaliacija
Mindaugas Antanaitis, pastatų remonto ir ekspertizės bendrovės „Remeks“ Žalų tyrimo
vyriausiasis ekspertas, viena iš svarbiausių rizikų taip pat įvardija gaisrus. Jis atkreipia
dėmesį, kad šaltuoju metų laiku padidėja elektros sunaudojimas pastatams šildyti ir
kasmet fiksuojama su tuo susijusių įvykių.
„Elektrinis šildymas namuose dažai apkrauna elektros tinklą ir išlenda silpnosios jo vietos.
Neretas atvejis, kad paskirstymo dėžutėse ar rozetėse būna oksidavęsi kontaktai. Dėl to,
esant dideliam apkrovimui, tos vietos kaista. Daug gaisrų kyla būtent dėl netvarkingos
elektros instaliacijos“, – sako ekspertas.
M. Antanaitis pabrėžia, kad negalima be priežiūros palikti kieto kuro katilų, nes esant
dideliam šalčiui katilai dirba maksimaliu pajėgumu. Staiga sutrikus automatinio gesinimo
sistemai arba nesuveikus slėgio vožtuvams katilas gali sprogti. Pasak jo, tokių atvejų vien
„Remeks“ per sezoną fiksuoja apie 12–15.
Be kitų, jau minėtų rizikų M. Antanaitis pabrėžia ir drėgmės daromą žalą.
„Susikaupusi drėgmė, kaip sako fizikos dėsniai, visada nori išgaruoti, todėl juda link
šilumos šaltinio. Vasarą, kai lauke yra šilčiau nei viduje, drėgmė pasišalina natūraliai.
Tačiau žiemos metu drėgmė juda į vidų. Todėl patalpose atsiranda pelėsiai, gali
„prakaituoti“ sienos“, – patirtimi dalinasi specialistas.
Siekiant to išvengti jis siūlo reguliariai valyti sniegą ir ledą nuo pastatų, vėdinti patalpas,
sutepti judančius mechanizmus, tokius kaip garažo durys ir patikrinti, ar nekaista elektros
instaliacijos jungtys.