Darbuotojų lojalumo lygtis: kaip įvertinti, išlaikyti ir motyvuoti talentus
Darbuotojų lojalumo lygtis: kaip įvertinti, išlaikyti ir motyvuoti talentus
Prieš dešimtmetį šis vidurkis buvo bent keliais metais didesnis. Į darbo rinką ateinant jaunajai
kartai ilgamečių lojalių darbuotojų mažėja, o vienoje įmonėje vidutiniškai išdirbamas laikas
trumpėja. Tokia tendencija vyrauja visoje Europoje.
Lojalūs ilgamečiai specialistai įmonėse, kaip sako patys darbdaviai, labai vertinami – jie gerai
išmano visus procesus ir gali greitai įvesti į darbą naujokus bei perduoti žinias. Tačiau nemažai
patirties šioje srityje turinčios kompanijos pabrėžia, kad svarbu išlaikyti tokių darbuotojų
motyvaciją, įsitraukimą ir našumą.
Vyresniems pagerbimas svarbus
Solidžią patirtį su ilgamečiais darbuotojais sukaupusios draudimo bendrovės BTA Žmogiškųjų
išteklių valdymo skyrius vadovė Jevgenija Krikščiūnė sako, jog tai įmanoma. Tačiau ji
pabrėžia, kad konstruojant ir tobulinant motyvavimo bei skatinimo sistemas reikia paklausti,
ko nori patys darbuotojai.
BTA, pasak jos, yra nemažai darbuotojų, kurie dirba nuo įmonės įkūrimo, t. y. daugiau nei 20
metų. Tarp jų yra ir valdybos nariai, kurie pradėjo karjerą kaip specialistai, išaugino savo
kompetencijas ir judėdami karjeros laiptais pasiekė aukščiausio lygio vadovų pozicijas.
Patiems vyriausiems įmonės darbuotojams – 70 metų.
Ji pasakoja, kad bendrovėje yra įdiegta skatinimo sistema, paremta rezultatais. Tačiau šalia yra
ir savotiška pagerbimo sistema. Kiekvienais metais apdovanojami darbuotojai, dirbantys
bendrovėje 5, 10, 15 ir 20 metų. Jiems įteikiami specialūs bronziniai, sidabriniai ir auksiniai
ženkliukai, žymintys atitinkamą darbo BTA sukaktį.
„Daug metų dirbti vienoje įmonėje anksčiau buvo, liaudiškai tariant, „ne madoje“. Prieš
pandemiją dar esu girdėjusi pasakymų, kad „5 metai viename darbe – ne lygis“ arba „įmonė su
maža darbuotojų kaita stagnuoja“. Tačiau laikai pasikeitė ir pastebime, kad verslai teikia
pirmenybę ne tik talentų paieškai, bet ir žinių bei kompetencijų išsaugojimui bei pritraukimui.
Tai galioja ir mūsų įmonėje. Todėl autoritetingi ilgamečiai darbuotojai BTA yra gerbiami“, –
sako J. Krikščiūnė.
Ilgai bendrovėje išdirbę specialistai taip pat gauna papildomų naudų, pavyzdžiui, papildomas
atostogų dienas. Pirmą papildomą atostogų darbuotojas gauna jau po trejų metų.
Verslas ieško patyrusių
Valentas Gailius, personalo paieškos ir konsultacijų bendrovės „HR factory“ vadovas, teigia,
kad jaunosios kartos darbuotojai išties linkę dažniau keisti darbus. Tačiau jis pabrėžia, kad
keičiasi ir darbo rinka. Didžioji verslo plėtros banga, esą, atslūgo, tad įmonės persiorientuoja į
didesnį našumą ir geresnius rezultatus galinčių užtikrinti patyrusių specialistų paieškas.
„Patyrusių specialistų paklausa didėja. Tokį išaugusį poreikį mes, atrankų partneriai, stebime
jau kurį laiką. Ypač Vilniuje ir Kaune. Tiesa, turiu pasakyti, kad įmonės, ieškančios tų patyrusių
specialistų, didesniu privalumu laiko tai, jog žmogus keliose kompanijose dirbo po keletą metų,
o ne ilgalaikę, tarkime, per 10 metų sukauptą patirtį vienoje įmonėje“, – sako V. Gailius.
Anot jo, pastaruosius trejus metus darbo rinkoje vyksta stiprūs lūžiai. Kompanijos, kurios tikisi
pasamdyti specialistus su didele patirtimi, jau nebėra spaudžiamo to samdos vajaus, kuris buvo
prieš pandemiją. Šiandien tiek startuoliai, tiek didelės patyrusios įmonės optimizuoja darbo
vietas. Daugiau orientuojamasi į rezultatą ir efektyvumą, o ne augimą. Todėl jaunesnieji (tiek
pozicijos, tiek amžiaus prasme) specialistai tampa mažiau paklausūs.
Skatinimas – už rezultatus
„HR factory“ vadovo teigimu, svarbiausiu kriterijumi šiandien tampa rezultatai, tad
logiškiausia darbuotojus išskirti ir (arba) apdovanoti už pasiekimus, o ne už lojalumą ar stažą.
Pastarais modelis, jei šalia jo nėra kitų skatinimo mechanizmų, anot V. Gailiaus, nėra pats
geriausias. Mat daugiau darbo įdedantys ir daugiau pasiekiantys jaunesni darbuotojai gali
pasijusti nuskriausti, jei mažiau dirbantis kolega gaus finansinę ar kitą paskatą vien už tai, kad
ilgiau dirba įmonėje.
Kita vertus, Lietuvoje, anot pašnekovo, vis dar gana dažnas atvejis, kai naujai priimamiems
specialistams, norint juos privilioti, siūlomas didesnis atlyginimas nei toje pačioje pozicijoje
jau dirbančiam žmogui. Tokia praktika – taip pat prasta idėja, nes gali paskatinti labiau
patyrusius darbuotojus išeiti.
Jis priduria, kad Lietuvoje vis dar gyvename kandidatų rinkoje. Tai reiškia, kad sąlygas diktuoja
ne darbdaviai, o darbuotojai. Taigi, stiprėjanti kova dėl patyrusių specialistų suponuoja, kad
įmonėms tampa dar svarbiau investuoti į darbuotojų lojalumą. Kitu atveju juos bus lengva
nuvilioti konkurentams.
„Visiškai nemokamas įrankis, skatinantis lojalumą ir įsitraukimą, yra santykis su darbuotojais.
Aišku, jį vystyti ir palaikyti reikia pastangų – neužtenka kartą praeiti, pasisveikinti ir paklausti
kaip sekasi, ar ko netrūksta. Tačiau finansinių išteklių tam nereikia. Be abejo, labai svarbu
vykdyti pažadus arba jų nedalinti. Kitu atveju rizikuojama darbuotojų pasitikėjimu ir
įsitraukimu. Vienareikšmiškai paskatų ir lojalumo karalius yra atlyginimas. Tačiau taip pat
tikrai veikia gera įmonės reputacija, skaidri atlygio sistema ir viešumas, kai darbuotojai žino,
ko tikėtis mėnesio gale, kokia yra įmonės finansinė padėtis ir kas yra akcininkai bei vadovai“,
– patarimais dalinasi personalo specialistas.